“Ze moeten er nog aan wennen dat ik zo’n aantrekkelijke kerel ben”
(Uitspraak van een medicus die tegen een klacht was aangelopen, op mijn vraag wat hem bij mij bracht, in het kader van een coaching traject)
Er zijn ‘daders’ in soorten en maten, het is een zwaar woord. Coaching is soms zinvol en aangewezen, soms niet. Het kan, na een klacht onderzoek, een advies van de klachtencommissie zijn. Soms dringt, na meldingen over gedrag, het management aan op coaching en gedragverandering.
Een voorgesprek is altijd nodig, met als doel een inschatting te krijgen van de aard van de meldingen of de klachten, wat de aanleiding voor het coaching traject is en wat de verwachtingen van “dader” en organisatie zijn.
Daders met gewetenslacunes, met een gebrek aan empathisch vermogen of met een narcistische inslag zullen niet kunnen profiteren van coaching. In dat geval zijn maatregelen nodig en dienen de medewerkers tegen hen beschermd te worden.
In de workshop/cursus over seksuele manipulatie meer over dit thema.
Een coaching traject is altijd op maat en vindt plaats in nauw contact met de organisatie. De gesprekken richten zich, kort gezegd, op de aard en de context van de meldingen die aanleiding waren voor het coaching traject, op het verschil tussen gewenst-ongewenst gedrag, op de regelgeving op dit terrein – waaronder de verwachtingen van de organisatie- en op de houding van betrokkene.
Het doel is uiteraard dat het niet gewenste gedrag stopt, maar ook dat de betrokkene zicht krijgt op -de gevolgen van- zijn/haar gedrag en daartoe het nodige inzicht en/of vaardigheden ontwikkelt.
Aantal gesprekken: maximaal 10
Soms zijn een paar gesprekken voldoende.
Inhoudelijke informatie bij ondergetekende of via Decoz en Co\.